ik ga op vakantie en neem mee....

Ik ga op vakantie en neem mee...
(first Dutch then English) 

Ik kan inpakken. 
Wat pak je allemaal in op vakantie? 
Ja, en als iemand met een handicap als het hebben van een colostomy stoma? 
Er vanuitgaande dat het naar een zonnig bestemming is, is het bij mij:
Natuurlijk allereerst een lange broek, korte broek en rokje, wat truitjes en een jurkje. En natuurlijk dat ene jurkje ook nog. Een pyama. En mijn onesuit. Een trui voor als het iets afkoeld, nog een light jasje, 2 boleros en sokken. Wat handwas wasmiddel en vanish.. Want bij een eventueel lekkage is het wel zo fijn om stront vlekken meteen te kunnen verwijderen. 
Oja, daarmee komen we op extra vuilniszakken voor onder het hoeslaken op het bed of incontinentie matjes. Niets is zo K*T  als aan de receptie te moeten mededelen dat het matras weggegooit kan worden. 
Vervolgens gaan als eerste mijn Mountain hike/wandelschoenen mee. Want ik hou van lopen, ontdekken en er gewoon alleen op uit te gaan en de animate te laten voor wat het is. Dan de slippers voor op het strand en bij het zwembad,  en 1 of 2 setjes pumps voor bij de avond animate, voor naar een club of iets dergelijks. En ballarinas, voor tijdens het eten. Of het nou all inclusive of a La cart is, ik heb iets tegen het zien van mijn eigen tenen tijdens het eten. Vraag me niet waarom.... 
En dan nog open schoentjes met een klein hakje. Voor als ballarinas het net niet zijn en slippers net te ongekleed. En leuke laarzen voor als het weer wat slechter is. En sportschoenen, want je weet maar nooit. 
Jup, ik heb een schoenen verslaving, waarvan ik later altijd weer tot de conclusie kom, dat het er natuurlijk veel te veel zijn. Maar durf dat mij eens te zeggen!!! Dan geef ik niet thuis. 
Ook gaat er altijd een viborater mee. Het zal maar zo zijn dat ik de kriebels krijg. 
Ik wil dan niet in een vlaag van geilheid met zomaar iemand in bed belanden. 
(ja ja, mensen met een handicap zijn ook wel eens geil. Ik in ieder geval erg vaak. Meer over sex en intimiteit en stoma, komt in een later blog, als jullie gewent zijn aan mijn directheid hahaha) 
Ook toilet artikelen gaan mee en vergeet je tandenborstel niet. 
(shit, nu heb ik dat liedje weer in mijn hoofd) . 
Een paar lingerie setjes, een badpak, een bikini en 2 zonnebrillen. En iets voor op mijn hoofd, Zonnebrand en Aftersun. Mijn medicijnen. Stoma materiaal. Gaasjes, een chirurgisch mesje, pure alcohol en afvalzakjes. Een liter yoghurt-bakje. 
Ooooooh ja, en een geupdate Lijst van de huisarts of internist, met de medicatie die ik bij heb. 

Extra kilos
Het fijne is wel dat je extra kilos mag meenemen in je check-in-bagage, als je medische hulpmiddelen mee moet nemen.
En dan kom je op het vliegveld. 
Ik heb het een standaard iets gemaakt, dat ik vraag om in een aparte ruimte gefouilleerd te mogen worden.
Ik heb nl ooit de erg nare ervaring gehad. 
Het was zo, dat ik vol in mijn buik/stoma ben gegrepen omdat ik "vloeibaar iets" op mijn buik droeg wat op de scan was te zien. Voordat ik kon zeggen wat het was hadden ze al me gegrepen. 
Met een week buikpijn als gevolg. Dat nooit meer dus.
En dan sta je in de boarding rij. 
Meestal krijg ik als ik het netjes vraag wel preoriteit en kan ik als eerste het vliegtuig in waar ze me assisteren met het inladen van mijn trolley. Want die is boven de 5 kilo en moet boven mijn macht getild worden.
Een beweging die niet zo goed is voor me.
En dan kan ik snel vast mijn stoma legen, voor het opstijgen, die dan door al dat wachten vaak al behoorlijk vol is. 
Meestal heb ik een stoel helemaal achterin, bij het gangpad, het dichtste bij de toiletten.
Heb je ooit gezien wat de druk doet met een flesje water?
Dat druk verschil zorgt er ook voor dat mijn stoma als een idioot vol kan lopen. Dus ik maak altijd de afspraak om als laatste voor het stijgen en net voor de daling , zodra het "fasten seatbeld" aan gaat, ik nog naar het toilet mag. 
Is voor iedereen wel zo'n prettig, dat er geen kans op een directe "splash out" bestaat.
Over water gesproken....
Ik krijg 2 keer extra water, naast het normale rondje. Want met de airco en lage luchtvochtigheid droog ik sneller uit in een vliegtuig. 

Meer is minder zorgen? 
Maar dat is dus wat er aan een reis voorafgaat.
Gelukkig heb ik een doorlopende reisverzekering, dus daar hoef ik nooit naar om te kijken en heb ik de laatste jaren met het toeren en de festivals geleerd met iets minder kleding (en schoenen) toe te komen.
En als ik naar Turkey ga ofzo, neem ik nu oude kleren mee en gooi daar weg wat ik niet meer draag en kom met een volle koffer "disigner" kleding weer terug. 
Je ziet, ik laat me door niks weerhouden om te gaan en van het leven te genieten. 
Ik hoop dat iemand dit leest die er nog wel last/moeite mee heeft om de stap te zetten te reizen met een be perking als het hebben van een stoma. 
En diegene nu het besef krijgt, dat het allemaal niet zo spannend is en het gewoon kan!!! 

In mijn volgende blog ga ik het met jullie hebben over mijn ervaring in verschillende landen tijdens vakanties. 

Veel liefs
Veronique 


I'm going on vacation and taking ...

What I pack….
What do you pack on vacation?
For someone with a disability, like having a colostomy stoma?
Assuming it's to a sunny destination, this is what I pack:
First of all, long trousers, shorts and skirt, some sweaters and a dress. And of course, that “one dress”, too! Pajamas. And my onesie. A sweater for when it cools down a bit, another light jacket, 2 boleros and socks. Some hand wash detergent and vanish … because in case of a leak, it is nice to be able to remove shit stains immediately.


Oh, with that we find extra garbage bags for under the fitted sheet on the bed or incontinence pads. Nothing is as F**Ked as having to inform the reception that the mattress must be thrown away.
Then my Mountain hike/ hiking shoes are the first to come along. Because I love to walk, discover and just go out alone and leave everything behind. Then the slippers for the beach and pool, and 1 or 2 sets of pumps for the evening action, for a club or something like that. And ballarinas, for going out and eating. Whether it's all inclusive or a La cart, I have a thing about seeing my own toes while eating. Don't ask me why ....
And then still open shoes with a small heel. For when ballarinas are just not enough and slippers just too undressed. And nice boots for when the weather is a bit worse. And sneakers, because you never know.


Yep, I have a shoe addiction, which I always come to the conclusion later, that of course there are too many. But dare to tell me that !!! I will not answer!
And I always bring a vibrator. It might bethat I get some tension, and I don't want to end up in bed with someone random in a fit of horniness.
(Yes yes, people with disabilities are also sometimes horny. At least I am very often. More about sex and intimacy and stoma, will come in a later blog, if you are used to my directness hahaha).
Toiletries also go along and don't forget your toothbrush.
(shit, now I have that song in my head again).
A few lingerie sets, a bathing suit, a bikini and 2 pairs of sunglasses. And something to cover my head, sunscreen and aftersun lotion. My medication. Ostomy material. Gauze pads, a surgical knife, pure alcohol and waste bags. A liter of yogurt container.
Ooooooh yes, and an updated List of my GP or internist, with a list of the medication I am carrying.

Extra pounds
The nice thing is that you can take extra kilos with you in your check-in baggage, if you have to bring medical devices.
And then you arrive at the airport.
I made it a standard thing that I ask to be searched in a separate room.
I once had a very bad experience. They gripped my stomach/ostomy because I was wearing "liquid something" on my stomach that was visible on the scan. Before I could say what it was, they had already grabbed me. This resulted in a week  of abdominal pain, so never again!

And then you are in the boarding row.
Usually when I ask nicely I get priority and I can be the first on the plane where they assist me with loading my trolley, because it is over 5 kilos and I need help stowing it above my head. This is a movement that is not so good for me.
And then once I am settled on board, I can quickly empty my stoma before taking off, which is often already quite full due to all that waiting.
I usually have a seat at the very back, by the aisle, closest to the toilets.

Have you ever seen what the pressure does with a bottle of water?
That pressure difference also ensures that my stoma can fill up like crazy. So, I always make a trip to the toilets both before the ascent and just before the descent, as soon as the "fasten seatbelt" comes on, and I can still go to the toilet.
I want to make sure that there is no chance of a direct "splash out", which would be unpleasant for everyone.
Speaking of water ....
I get 2 extra waters onboard, besides the normal round. Because with the air conditioning and low humidity, I dry out faster on an airplane.


More is less worry?
But that is what precedes a journey. Fortunately, I have continuous travel insurance, so I never have to worry about much, and in recent years I have learned how to get around with slightly less clothing (and shoes) when touring and at the festivals.
And if I go to Turkey or something, I now take old clothes and throw away what I no longer wear and come back with a full suitcase of "designer" clothes.
You see, I don't let anything stop me from going and enjoying life!
I hope someone reads this who is still struggling to make the move to travel with a limitation like having an ostomy.
And who now realizes that it is not so daunting, and it can just be done !!!

In my next blog I will talk to you about my experience in different countries during holidays.

Lots of love
Veronique

Reacties

Populaire posts van deze blog

ROLLER-COASTER

PICTURE PERFECT PICTURES

Patreon what???